سه جایگاه وحشتناک برای انسان
34 بازدید
تاریخ ارائه : 9/6/2014 7:57:00 AM
موضوع: اخلاق و عرفان

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله الذي...قال الله العظيم:يايَحْيى‏ خُذِالْكِتابَ بِقُوَّةٍوَآتَيْناهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا؛وَحَناناًمِنْ لَدُنَّاوَزَكاةوَكانَ تَقِيًّا؛وَبَرًّابِوالِدَيْهِ وَلَمْ يَكُنْ جَبَّاراًعَصِيًّا؛وَسَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدوَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا.مريم/12تا15.دراين آيات خداي متعال،اوصافى ازحضرت يحيى نام مي برد:رحمت ومحبت نسبت به بندگان خدا؛پاكى روح وجان وپاكى عمل"وَزَكاةً".اودرپيشگاه خداپرهيزكار بود،«تَقِيًّا»ازآنچه خلاف فرمان پروردگاربود،دورى مى‏ كرد.نسبت به والدين نيكوكار بود،«بَرًّا»ودربرابرمردم،سركش وعصيانگرنبود.ستمگرومتكبروخودبرتربين دربرابرخلق خدانبود«لَمْ يَكُنْ جَبَّاراً»معصيت‏كاروآلوده به گناه نبود"عَصِيًّا.وچون اوجامع اين صفات برجسته و افتخارات بزرگ بود"درودمابراوبه هنگام ولادتش،ودرودمابراوبه هنگام مرگش،ودرودبراودرآن روزكه زنده وبرانگيخته خواهدشد"وَسَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَوَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا.سلام ودرودفرستادن براولياى خدا مخصوص زمان حيات آنان نيست.«سَلامٌ عَلَيْهِ ...َ»گراميداشتِ روزتولّدويادبودروزوفاتِ اولياى خدا،امرى قرآنى است.سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَوَيَوْمَ يَمُوتُ وَ»خواندن زيارت‏نامه كه سلام براولياى خدادرطول زندگى آنهاست،امرى قرآنى است.سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَوَيَوْمَ يَمُوتُ وَ»كليد سالم زندگى كردن وسالم مردن وسلامتى درقيامت،تقوا،نيكى به والدين و پرهيزازگناه وطغيان است.«كانَ تَقِيًّاوَبَرًّابِوالِدَيْهِ وَلَمْ يَكُنْ جَبَّاراًعَصِيًّاوَسَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ»...تعبيربه"سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَوَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا"نشان مى ‏دهدكه درتاريخ زندگى انسان وانتقال اوازعالمى به عالم ديگرسه روزسخت وجوددارد،روزگام نهادن به اين دنيا"يَوْمَ وُلِدَ"وروزمرگ وانتقال به جهان برزخ"يَوْمَ يَمُوتُ‏"وروزبرانگيخته شدن درجهان ديگر(وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا)وازآنجاكه اين سه روزانتقالى طبيعتابابحرانهايى روبرواست خداوندسلامت وعافيت خودراشامل حال بندگان خاصش قرارمى‏ دهدوآنهارادراين سه مرحله طوفانى دركنف حمايت خويش مى‏ گيرد.اين تعبيردردومورديكي حضرت يحيى عليه السلام ويكي حضرت عيسى عليه السلام آمده،امادرمورديحيى تعبيرقرآن،امتيازخاصى دارد،چون گوينده سخن خداست ولي درموردمسيح ع گوينده،خوداواست.درروايتى ازامام رضاعليه السلام مى‏ خوانيم:ان اوحش مايقوم على هذاالخلق فى ثلاث مواطن:يوم يلدويخرج من بطن امه فيرى الدنيا،ويوم يموت فيعاين الآخرةواهلها،ويوم يبعث حيا،فيرى احكامالم يرهافى دارالدنياوقدسلم اللَّه على يحيى فى هذه المواطن الثلاث وآمن روعته فقال وسلام عليه...وحشتناكترين دوران زندگى انسان سه مرحله است،روزي كه متولدمى‏ شودوچشمش به دنيامى‏ افتد،وروزي كه مى‏ ميردوآخرت واهل آن رامى‏ بيندوآن روزكه برانگيخته مى‏ شودواحكام وقوانينى رامى‏ بيندكه دراين جهان حكمفرمانبود،خداوندسلامت رادراين سه مرحله شامل حال يحيى نمودواورادربرابروحشتهاامنيت وآرامش دادوفرمود:وَسَلامٌ عَلَيْهِ..نکاتي دراين روايت شريف:1.سه جايگاه،وحشتناک ترين جايگاههابراي انسان است،ولادت،مرگ،قيامت.ويژگي هرسه جايگاه اين است كه آدمي ازجائي به جائي منتقل مي شود،درهرسه موردرهاکردن فضائي خاص ورسيدن به فضائي جديدمطرح است وهرسه موردبدون اختيارآدمي است.2.جايگاه دوم مرگ است ورسيدن به برزخ که آدمي با شعورکامل پادراين عرصه مي گذارد.3.جايگاه حشرونشردرقيامت خيلي سخت ترازدوجايگاه قبلي است.بعضي مي گويندآدمي سه ولادت دارد.ولادت ازرحم،ولادت ازدنيا،ولادت ازبرزخ.امثال ماهاکه يک ولادت راپشت سرگذارده ايم بايدتوجه داشته باشيم:همه انسانهاابن السبيل هستند.ابن السبيل گاهي به انسانهاي درراه مانده نيازمندكه ازشهروديارخوددورافتاده اندومستحق زکاتندگفته مي شودوگاهي معني ديگرهم داردابن السبيل يعني فرزندراه.به اين معناهمه انسانها ابن السبيل هستند.وبه تعبيراميرمؤمنان درنهج البلاغه بنوسبيل؛فرزندان راه هستند.بااين نگاه مامقيم نداريم وهمه درمسيروراه هستيم.استقراردرجهاني ديگراست.وانتم بنوسبيل علي سفرمن دار..بعدحضرت سفارش مي کندکه اکنون که سالم هستيدودرگشايش تلاش کنيدخودراازآتش برهانيد،چندعمل راحضرت مطرح ميکند.اسحرواعيونکم،بيداري وسپس شب زنده داري واضمروابطونکم،پرهيزازشکم بارگي،واستعملواقدامکم،برخاستن براي کارخيروانفقوااموالکم،انفاق ازاموال به آيه شريفه من ذاالذي يقرض الله قرضاًحسناًتوجه مي دهندوآيه ان تنصرالله ينصرکم.خطبه نهج البلاغه/183.شخصي ازخاندان پيامبرص سوال کردآيادرقيامت کسي يادي ازدوستان مي کند.حضرت فرمود:درسه جايگاه هيچ کس ازکسي يادنمي کند: 1ـ نزدميزان(ترازوي عمل)که آدمي نمي داندوزن عملش چه گونه است سبک ياسنگين.2ـ نزدصراط که آدمي نمي داندعبورمي کندياخير.3ـ هنگام تقسيم نامه هاي اعمال که آدمي نمي داندآيابه دست راستش مي دهندياچپ. کل امرءمنهم يومئذشأن يغنيه.2 هرکسي سرگرم خويش است.تفسيربرهان ج 4/429.امام رضاعليه السلام:من زارنى على بعددارى ومزارى اتيته يوم القيامةفى ثلاثة‏مواطن حتى اخلصه من اهوالهااذاتطايرت الکتب يميناوشمالاوعندالصراط وعندالميزان.هرکس باوجوددوري خانه ومزارم مرازيارت کند،روزرستاخيزدرسه جاپيش اومي آيم تاازترسهايي(که درآن سه جامردم رافرامي گيرد)نجاتش دهم:هنگامى که نامه‏ ها[ى‏اعمال]به راست وچپ پراکنده شود،نزدصراط ونزدميزان[هنگام‏ سنجش اعمال]. وسائل، ج‏10، ص‏433.