منبرروزبیست وششم ماه مبارک رمضان93؛مسجدجامع رضوانشهر
35 بازدید
تاریخ ارائه : 7/26/2014 3:54:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان


http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRWz7DwRmuYVsx0JGdMq5SnalGnjqYtZIgiOQyhMMY0Zp_P5HBfP-0xBRaSبسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین وصلی الله علی سیدنامحمدوآله الطیبین الطاهرین سیمابقیةالله فی الارضین.مسئله شرعی:نكته اول:دونوع جهادداریم؛اول:جهاد ابتدایی،كه واجب کفایی است.درحکم به جهادابتدایی،اقوی این است که فقیه جامع الشرایط متصدی ولایت امرمسلمین درصورت اقتضای مصلحت می تواندحکم به جهادابتدایی دهد.دوم؛جهاد دفاعی،كه اظهرمصادیق دفاع هم هست،واجب عینی است.دفاع از سرزمین اسلامی بریکایک آحادمردم مسلمان واجب است.درتمام کتب فقهی ـ که بحث جهاد در آن مطرح شده ـ آمده است اگرکفاربیایندوبلادمسلمین راتصرف یااحاطه کنند،هیچ یک ازفقهای مسلمین ـ قدیم و جدید ـ در وجوب عینی جهاد در این مورد، تردیدی نکرده است. همه مذاهب اسلامی در این معنا هم عقیده هستند.نكته دوم:دفاع از اسلام و مسلمین واجب است.وباید در دفاع از اسلام جدی تر باشند و خودشان را به معنای واقعی کلمه، سرباز اسلام بدانند و به مقتضای این سربازی عمل کنند.بر مسلمان مهاجر به کشورهای غیر اسلامی واجب است در آنجا به مقداری که توانایی داردازاسلام و مسلمین كند.نكته سوم:تحقیقا امروز در زندگی مسلمین و در آفاق اسلامی، هیچ مسأله ای به اهمیت و خطورت مسأله فلسطین نیست.بیش ازشصت وشش سال است که به تدریج مسلمین را با غصب بخشی از خانه خودشان عادت داده اند. ...حکم اسلامی این قضیه واضح است،احدی از مسلمین درباره حکم منطبق بر قضیهفلسطین تردیدی ندارد.همه مسلمین در همه جای عالم، تکلیف شرعی خودشان بدانند که از این مبارزانیکه امروز به نام اسلام (در فلسطین) مبارزه می کنند حمایت نمایند.پیام قرآنی:سُبْحانَ الَّذى اَسْرى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِالْحَرامِ اِلَى الْمَسْجِدِالاَقْصَى الَّذى بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُریَهُمِنْ ایاتِنا اِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ .ریشه تقدس مسجدالاقصی؟شهر قدس جایگاه بزرگى نزدمسلمانان،مسیحیان ویهودیان دارد؛زادگاه ادیان سه‏گانه بوده وبسیارى از پیامبران و انبیادرقدس به سرمى‏بردندیا به نحوى با آن درارتباط بودند.درروایتى آمده حضرت آدم ع در غارى بین قدس و مسجد حضرتابراهیم به خاک سپرده شد.همچنین روایت شده که کشتى حضرت نوح پس از طىمسافتى بر بیت‏المقدس رسید و به اذن خداوند زبان گشود و گفت: اى نوح! اینبیت‏المقدس و محل سکونت انبیا (و فرزندان تو) مى‏باشد.ازعبداللّه‏ بن عمر نیز روایت شده که انبیا بیت‏المقدس را ساختند و در آنزیستند و یک وجب از آن نیست مگر اینکه پادشاهى بر روى آن سجده کرده باشد ومقاتل بن سلیمان نیز گفته هر وجب از آن، محل سجود انبیا و پیامبران وفرشتگان بوده است. ایمان به پیامبران و رساله‏هاى آسمانى، از اصول عقیدهاسلامى است.دین اسلام براى تصدیق ادیان آسمانى پیش از خود آمد.درآیه 3 و 4 سوره آل‏عمران آمده است: « نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَـبَبِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَأَنْزَلَ التَّوْرَاةَوَالْإِنجِیلَ مِن قَبْلُ هُدىً لِلنَّاسِ وَأَنْزَلَ الْفُرْقَانَ» و درآیه 13 سوره شورى نیز آمده « شَرَعَ لَکُم مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِنُوحاً وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَوَمُوسَى وَعِیسَى أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلاَ تَتَفَرَّقُوا فِیهِ» باتوجه به این آیات مى‏توان یکی از اماکن مقدس را مسجد الاقصی دانست. دومینمسجدى است که حضرت ابراهیم بعد از کعبه آن را ساخت. الاقصى یعنى دورتر وبه‏معناى دور از مکه و مسجدالحرام است.اما از نظر مسیحیان، پس ازاین‏که روم‏ها در اطراف مسجدالاقصى صلیبى را کشف کردند، در سال 335 بهدستور ملکه هیلانا در همان مکان کلیسایى ساخته شد. آنان معتقدند این صلیبهمان صلیبى است که حضرت عیسى علیه‏السلام با آن به‏دار آویخته شد و ازمهم‏ترین اماکن مقدس آن‏ها به‏شمار مى‏آید و در کنار دیوار براق واقع است.هیکلسلیمان نیز از جمله اماکن مقدس یهودیان به شمار مى‏رود و صهیونیست‏ها تاامروز آن هیکل را در ارتفاعات قدس و اطراف مسجدالاقصى جستجو مى‏کنند.جایگاه مسجد الاقصى درقرآن و روایات؛دراولین آیه سوره اسراء،نام مسجدالاقصى ذکر شده،:«سُبْحانَ الَّذى اَسْرى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِالْحَرامِ اِلَى الْمَسْجِدِالاَقْصَى الَّذى بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُریَهُمِنْ ایاتِنا اِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ.براساس این آیه،یکىاز بزرگترین و مهمترین حوادث طول تاریخ از این مکان مقدس آغاز شده،سفرى که تنها براى یک مسافر در طول تاریخ رخ داده است، مسافرى که به یُمنوجود او عالم آفریده شد. به همین جهت این مکان از ویژگى و خصوصیت خاصى درجهان برخوردار است که براى هیچ نقطه دیگر از عالم این افتخار وجود ندارد.اما از نظر روایات:1 . رسول خدا«ص»فرمود:اِنَّ الصَّلاةَ فى مَسْجِدى هذا اَفْضَلُ مِن اَلْفِ صَلاةٍ فیما سِواهُ اِلاَّ الْمَسْجِدَ الْحَرام وَ الْمَسْجِدَالاَقْصى.2 . اُم سلمه مى‏گوید:ازپیامبر«ص» شنیدم:مَن اَهَلَّبِحَجَّةٍ اَوْعُمْرَةٍمِنَ الْمَسْجِدِالاَقْصى اِلَى الْمَسْجِدِالْحَرام غُفِرَلَهُ ماتَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.3 . رسولخدا«صلى‏الله‏علیه‏و‏آله» فرمود:لاتَشُّدُ الرَّحال اِلاّ اِلى ثَلاثَةِمَساجِدٍ مَسْجِدِ الْحَرامِ وَ مَسْجِدِ الاَقْصى وَ مَسْجدِى هذا.4 . امام باقر«علیه‏السلام» مى‏فرماید: «ثُمَّ المَساجِدُ مَعَ اِشْتِراکِهافى مُطْلَقِ الْفَضیلَةِ تَخْتَلِفُ بِحَسَبِ مِقْدارِها فَبَعْضُهااَفْضَلُ مِنْ بَعْضٍ فَمَسْجِدُالْحَرام اَفْضَلُ مِنْ غَیْرِهِ ... ثُمَّمَسْجِدُالنَّبِىِّ ثُمَّ مَسْجِدُالاَقْصى.خلاصه:اهمیت و منزلت این مسجد به گونه‏اى است که در برخى از مواردمعادل مسجدالحرام ذکر گردیده و از همان درجه و اعتبار برخوردار شده است! علاوه بر این که مسجدالاقصى در دوران صدر اسلام، عنوان قبله اول مسلمین راداشته است از این رو از قداست و معنویت ویژه‏اى برخوردار استقدس،قبله‏گاه سه دین بزرگ الهى است وجاى جاى آن یادآورخاطرات انبیاىبزرگ الهى، که براى سلامت و سعادت انسان‏ها مرارت‏ها کشیده‏اند، مى‏باشد،اكنوندرزنجیره صهیونیسم گرفتاراست وبه جاى آنکه از این نقطه مشترک و مقدسمتعلق به ادیان ابراهیمى در جهت نزدیکى و همدلى بهره گرفته شود، فرصت گفتگوو آرامش را از پیروان هر سه دین ستانده‏اند و با یکى دانستن صهیونیسم ویهود، موحدان جهان و یهودیان موحد را دل‏آزرده کرده‏اند؛ زیرا دین یهود راابزارى براى تفرقه میان امت خدا و بهره‏گیرى مادى و چند روزه از دنیاساخته‏اند.مسجد بیت المقدس در شهر قدس و نخستین قبله مسلمانان بوده است. این مسجدراحضرت داودبنا کرد و سپس فرزندش حضرت سلیمان،تکمیلش فرمود،در این مسجد مصلای معروفی است که مورخین آن را مقامحضرت زکریامی‌شمارند.درزمانعمر،درسال 15 هجری،شهرقدس توسط مسلمانان فتح شد.السلامعلیكیااباعبداللهوعلیالارواحالتیحلتبفنائكعلیكمنیسلامالله ابدامابقیت وبقیاللیلوالنهارولاجعلهاللهآخرالعهدمنیلزیارتكمالسلامعلیالحسینوعلیعلیابنالحسین وعلیاولادالحسینوعلیاصحابالحسین