منبرروزبیست وپنجم ماه مبارک رمضان93؛مسجدجامع رضوانشهر
27 بازدید
تاریخ ارائه : 7/23/2014 1:54:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین وصلی الله علی سیدنامحمدوآله الطیبین الطاهرین سیمابقیةالله فی الارضین.مسئله شرعي:1.آیا فرو بردن خلط، روزه را باطل می­ کند؟همه­ ی مراجع تقلید (بجز آیات عظام بهجت و سیستانی): فرو بردن خلط ـ چنانچه به فضای دهان نیامده باشد ـ اشکال ندارد؛ ولی اگر به فضای دهان برسد، احتیاط واجب آن است که فرو نبرد.آیت الله سیستانی: فرو بردن خلط ـ چنانکه به فضای دهان نیامده باشد ـ اشکال ندارد؛ ولی اگر به فضای دهان برسد، احتیاط مستحب آن است که فرو نبرد.آیت الله بهجت: فرو بردن خلط ـ اگر در حال غیر روزه امری عادی باشد و به فضای دهان نرسیده باشد ـ اشکال ندارد؛ ولی اگر به فضای دهان برسد، احتیاط واجب آن است که فرو نبرد.2. آیا با شروع اذان مغرب افطار روزه جایز است؟همه­ ی مراجع تقلید: اگر یقین دارید وقت داخل شده، اشکال ندارد و اگر شک یا گمان دارید، افطار روزه جایز نیست.3.آیامسواک کردن باخمیردندان،درحال روزه اشکال دارد؟همه­ ی مراجع تقلید:خیر،اشکال ندارد؛ ولی باید از فرو رفتن آب دهان جلوگیری شود.4..پر کردن دندان در ماه مبارک رمضان، چگونه است؟همه­ ی مراجع: پر کردن یا جرم­ گیری و کشیدن دندان در ماه رمضان، برای پزشکان جایز است و برای شخص روزه­ دار زمانی جایز است که مطمئن باشد، خون یا آبی که به وسیله­ ی دستگاه وارد فضای دهان می ­شود، فرو نخواهد رفت.5.اگر روزه­ دار به جهت حالت تهوع، قی کند؛ روزه­ اش چه حکمی دارد؟همه­ ی مراجع: اگر بی ­اختیار باشد، اشکال ندارد؛ ولی اگر از روی عمد باشد، روزه را باطل می ­کند.پيام قرآني:چرابااينكه دراحاديث ازعقوبت شديدگناهان سخن به ميان آمده، افراد بي شماري با وجود ارتکاب گناهان کبيره فراوان حتي با گذشت سالهاي متمادي شاهد هيچ گونه عقوبتي در اين دنيا نيستند؟قرآن:ولايَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواأَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ آل‏عمران/178 .آنها كه كافر شدند (و راه طغيان پيش گرفتند) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مى‏دهيم به سود آنها است، ما به آنان مهلت مى‏دهيم كه بر گناهان خود بيفزايند و عذاب خوار كننده‏اى براى آنها مى‏باشد.آيه اخطارميكند كه هرگز نبايد آنها امكاناتى را كه خدا در اختيارشان گذاشته ومنافعي كه گاهي نصيبشان ميشود و آزادى عملى كه دارنددليل براين بگيرند كه افرادصالح ودرستكاري هستند و يا نشانه‏اى ازخشنودى خدا نسبت بخودشان فكر كنند.ازآيات قرآن مجيد استفاده ميشود كه:1- خداافرادگنهكاررادرصورتى كه زياد آلوده گناه نشده باشند بوسيله زنگهاى بيدار باش وعكس العمل‏هاى اعمالشان،وياگاهى بوسيله مجازاتهاى متناسب بااعمالى كه ازآنهاسرزده،بيدارمى‏سازد.اينهاكسانى هستند كه هنوز شايستگى هدايت را دارندومشمول لطف خدامى‏باشند.ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ:درخشكى‏هاودرياها،فسادوتباهى بر اثراعمال مردم،ظاهرشدتاخداوند نتيجه قسمتى از اعمال آنها را به آنها بچشاند، شايد كه ايشان برگردند.روم/41.
2- آنها كه در گناه و عصيان، غرق شوند و طغيان و نافرمانى را بمرحله نهايى برسانند، خداوند آنها را بحال خود وامى‏گذارد و به اصطلاح به آنها ميدان ميدهد تا پشتشان از بار گناه سنگين شود و استحقاق حد اكثر مجازات را پيدا كنند.اينها كسانى هستند كه تمام پل‏ها را در پشت سر خود ويران كرده‏اند، و راهى براى بازگشت نگذاشته‏اند و پرده حيا و شرم رااربين بردند و لياقت و شايستگى هدايت الهى را كاملا از دست داده‏اند.مى‏فرمايد: گمان نكنند آنهايى كه كافر شدند، مهلتى كه به ايشان ميدهيم براى آنها خوبست بلكه مهلت ميدهيم تا به- گناه و طغيان خود بيفزايند و براى آنان عذاب خوار كننده است.حضرت زينب سلام الله عليهادرمجلس يزيدمشابه اين آيه راخواندند.پاسخ به سؤال:‏قرآن ميگويد: اينها افراد غير قابل اصلاحى هستند كه طبق سنت آفرينش و اصل آزادى اراده و اختيار بحال خود واگذار شده‏اند، تا به آخرين مرحله سقوط برسند و مستحق حد اكثر مجازات شوند.از بعضى از آيات قرآن، استفاده مى‏شود كه خداوند گاهى به اينگونه افراد، نعمت فراوانى ميدهد و هنگامى كه غرق لذت پيروزى و سرور شدند ناگهان همه چيز را از آنان ميگيرد، تا حد اكثر شكنجه را در زندگى همين دنيا ببينند زيرا جدا شدن از چنين زندگى مرفهى، بسيار ناراحت كننده است چنان كه مى‏خوانيم:فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ: هنگامى كه پندهايى را كه به آنها داده شده بود، فراموش كردند درهاى هر خيرى بروى آنان گشوديم تا شاد شوند، ناگهان هر آنچه داده بوديم از آنها بازگرفتيم، لذا فوق العاده ناراحت و غمگين شدند.انعام/44.السلام علیك یااباعبدالله وعلی الارواح التی حلت بفنائك علیك منی سلام الله ابدامابقیت وبقی اللیل والنهارولاجعله الله آخرالعهدمنی لزیارتكم السلام علی الحسین وعلی علی ابن الحسین وعلی اولادالحسین وعلی اصحاب الحسین