منبرروزبیست ودوم ماه مبارک رمضان93؛مسجدجامع رضوانشهر
52 بازدید
تاریخ ارائه : 7/22/2014 4:02:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین وصلی الله علی سیدنامحمدوآله الطاهرین.مسئله شرعی:آیا واکسن و یا تزریق آمپول در ماه رمضان برای روزه اشکال دارد؟نظرآیات؛امام،مکارم،شبیری زنجانی:واکسن و تزریق آمپولی که به جای دارو استعمال می شود و یا عضو را بی حس می کند، اشکال ندارد. احتیاط واجب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی که به جای غذا به کار می رود، خودداری كند.وحیدخراسانی: تزریق آمپولی که به جای دوا استعمال می شود و یا عضو را بی حس می کند، اشکال ندارد. احتیاط مستحب آن است که روزه دار از استعمال آمپولی که به جای غذا به کار می رود، خودداری کند.صافی گلپایگانی:احتیاط مستحب آن است که روزه دار از استعمال آمپول خودداری کند و فرقی بین آمپولها نیست،ولی اگرلازم شدوتزریق کرد، روزه باطل نمیشود.مکارم:تمام انواع آمپول های دارویی و تقویتی که به صورت عضلانی تزریق میشوند و همچنین واکسن برای افراد روزه دار اشکالی ندارد، ولی تزریق آمپول و سرمهایی که در رگ استعمال میشود،جایزنیست ومبطل روزه است.خامنه ای: احتیاط واجب آن است كه روزه دارازآمپول‌هاى مقوّى یا مغذّى و هر آمپولى كه در رگ تزریق مى‌شود و نیز انواع سرم‌ها خوددارىكند، لكن آمپول‌هاى دارویى كه درعضله تزریق مى‌شودونیزآمپول‌هایى كهبراى بى‌حسّ كردن به كارمى‌رود،مانعى ندارد.سیستانی: آمپول و سرم روزه را باطل نمى‌كند هر چند آمپول تقویتى یا سرم قندى نمكى باشد، روزه را باطل نمى‌كند.عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ:قَالَ مُوسَى‏ إِلَهِی أُرِیدُقُرْبَكَ قَالَ قُرْبِی لِمَنِ اسْتَیْقَظَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ- قَالَ إِلَهِی أُرِیدُ رَحْمَتَكَ قَالَ رَحْمَتِی لِمَنْ رَحِمَ الْمَسَاكِینَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ- قَالَ إِلَهِی أُرِیدُ الْجَوَازَ عَلَى الصِّرَاطِ- قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ لَیْلَةَ الْقَدْرِ- قَالَ إِلَهِی أُرِیدُ مِنْ أَشْجَارِ الْجَنَّةِ وَ ثِمَارِهَا قَالَ ذَلِكَ لِمَنْ سَبَّحَ تَسْبِیحَةً فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ- قَالَ إِلَهِی أُرِیدُ النَّجَاةَ مِنَ النَّارِ قَالَ ذَلِكَ لِمَنِ اسْتَغْفَرَ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ- قَالَ إِلَهِی أُرِیدُ رِضَاكَ قَالَ رِضَایَ لِمَنْ صَلَّى رَكْعَتَیْنِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ.خدایامقام قربت راخواهانم.قرب من،دربیدارى شب قدراست.رحمتت را خواستارم.رحمت من در ترحّم بر مساكین در شب قدر است.جواز عبورازصراط مى‏خواهم.رمز عبور از صراط، صدقه در شب قدر است.بهشت و نعمت‏هاى آن را مى‏طلبم. دستیابى به آن نعمتها،درگرو تسبیح گفتن درشب قدراست.خواهان نجات از آتش دوزخم.رمز نجات از دوزخ، استغفاردرشب قدراست.خدایا رضاى تو را مى‏طلبم.كسى مشمول رضاى من است كه در شب قدر، نماز بگذارد.منبع:وسائل الشیعة،ج‏8،ص20 چرا دعایمان مستجاب نمی شود؟چرا انفاق می کنیم خلف و عوضی نمی بینیم؟پیام قرآنی:...عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ آیَتَانِ فِی كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَطْلُبُهُمَا فَلَاأَجِدُهُمَاقَالَ وَمَاهُمَاقُلْتُ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوجَلَّ- ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُمْ‏ فَنَدْعُوهُ وَلَانَرَى إِجَابَةًقَالَ أَفَتَرَى اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَخْلَفَ وَعْدَهُ قُلْتُ لَاقَالَ فَمِمَّ ذَلِكَ قُلْتُ لَاأَدْرِی قَالَ لَكِنِّی أُخْبِرُكَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ فِیمَاأَمَرَهُ ثُمَّ دَعَاهُ مِنْ جِهَةِالدُّعَاءِأَجَابَهُ قُلْتُ وَمَاجِهَةِالدُّعَاءِقَالَ- تَبْدَأُفَتَحْمَدُاللَّهَ وَتَذْكُرُنِعَمَهُ عِنْدَكَ ثُمَّ تَشْكُرُهُ ثُمَّ تُصَلِّی عَلَى النَّبِیِّ ص ثُمَّ تَذْكُرُذُنُوبَكَ فَتُقِرُّبِهَاثُمَّ تَسْتَعِیذُمِنْهَافَهَذَاجِهَةُالدُّعَاء. راوی می گوید:به امام جعفر صادق ع عرض كردم:دركتاب خدادوآیه هست كه آنهاراطلب مى‏ كنم وآنهارانمى‏ یابم(یعنى اثرومصداق آنهارانمى‏ بینم).حضرت فرمود كه:آن دوآیه چیست؟عرض كردم:یكى قول خدای عزوجل"ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَكُم":مرابخوانیدتاشمارااجابت كنم،امامااورامى‏خوانیم واجابتى دریافت نمى‏كنیم،فرمود:به نظرتوخداوندوعده خلافى مى‏كند؟گفتم:نه،فرمود:پس این ازچه راه است؟گفتم:نمى‏دانم،فرمود:ولى من به توخبرمى‏دهم،هركه خدای عزوجل رااطاعت كنددرآنچه به اوفرمان داده است وسپس اوراازجهت دعابخواند،خدااجابت كند،گفتم:جهت دعاچیست؟فرمود:راه دعااین است كه1.خداراسپاسگزارى وحمدكنى ونعمتى كه به توداده است یاد آورشوى2.اوراشكرگزارى3.سپس صلوات فرستى برمحمد(ص)وآلش4.سپس گناهان خودرایادكنى وبدان‏هااعتراف نمائى5.سپس ازآنهابه خداپناه برى،این راه دعااست،ثُمََّ قالَ:وَمَاالْآیَةُالْأُخْرَى قُلْتُ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَماأَنْفَقْتُمْ‏ مِنْ‏ شَیْ‏ءٍفَهُوَیُخْلِفُهُ‏ وَهُوَخَیْرُالرَّازِقِینَ‏"وَإِنِّی أُنْفِقُ وَلَاأَرَى خَلَفاًقَالَ أَفَتَرَى اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَخْلَفَ وَعْدَهُ قُلْتُ لَاقَالَ فَمِمَّ ذَلِكَ قُلْتُ لَاأَدْرِی قَالَ لَوْأَنَّ أَحَدَكُمُ اكْتَسَبَ الْمَالَ مِنْ حِلِّهِ وَأَنْفَقَهُ فِی حِلِّهِ لَمْ یُنْفِقْ دِرْهَماًإِلَّاأُخْلِفَ عَلَیْهِ.قُلْتُ:قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّوَماأَنْفَقْتُمْ‏مِنْ‏شَیْ‏ءٍفَهُوَیُخْلِفُهُ‏وَهُوَخَیْرُالرَّازِقِینَ»وَإِنِّی أُنْفِقُ وَلَاأَرى‏ خَلَفاً.قَالَ:«أَفَتَرَى اللَّهَعَزَّوَجَلَّ أَخْلَفَ وَعْدَهُ؟»قُلْتُ:لَا،قَالَ:«فَمِمَّ ذلِكَ؟قُلْتُ:لَاأَدْرِی،قَالَ:«لَوْأَنَّ أَحَدَكُمُ اكْتَسَبَ الْمَالَمِنْ حِلِّهِ،وَأَنْفَقَهُ فِی حِلِّهِ،لَمْ یُنْفِقْ دِرْهَماًإِلَّاأُخْلِفَ عَلَیْهِ.الكافی(ط - الإسلامیة)؛ج‏2 ؛486.بعدازآن فرمود:آیه دیگركدام است؟»عرض كردم كه:قول خداى تعالى:وَماأَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍفَهُوَیُخْلِفُهُ وَهُوَخَیْرُالرَّازِقِینَ.سبأ،39.؛یعنى:وآن‏چه نفقه و خرج مى‏ كنیدازچیزى،پس اوعوض مى‏ دهدآن را.واوبهترین روزى‏دهندگان است.وبه درستى كه من انفاق مى‏ كنم وعوضى را نمى‏ بینم. فرمود:پس آیاخداراچنان مى‏ بینى كه وعده خودراخلف فرموده باشد؟عرض كردم:نه. فرمود:پس این ازچه ناشى شده است؟عرض كردم:نمى‏ دانم.فرمود:اگریكى ازشمامال راازراه حلال آن كسب كند،وآن رادروجه حلالش صرف كند،درهمى راانفاق نكند،مگرآنكه عوض به اوداده شود.قُلْ إِنَّ رَبِّی یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ یَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقینَ (39 سباء) السلام علیك یااباالحسن یاامیرالمومنین یاعلی ابنابیطالب یاحجةالله علی خلقه یاسیدناومولانااناتوجهناواستشفعناوتوسلنابك الی اللهوقدمناك بین یدی حاجاتنایاوجیهاعندالله اشفع لناعندالله