مسئله شرعی وپیام قرآنی روزدهم ماه رمضان
33 بازدید
تاریخ ارائه : 7/8/2014 10:25:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین وصلی الله علی سیدنامحمدوآله الطاهرین. مسئله شرعی:حجاب،یكى ازاحكام ضرورى اسلام است.وهمه مسلمانان برآن،اتفاق نظردارند.خداوند متعال در این باره سه آیه‏نور ،آیه 31 واحزاب،آیه 59 و 33. درشهر مدینه،نازل كرده ودردوموردآن،به مسأله پوشش بانوان اشاره كرده است. نور، آیه 31 واحزاب،آیه 59. علاوه براین،احادیث بسیارى درباره اهمیت و چگونگى حجاب نقل شده است.
حضرت على(ع) مى‏فرماید:پوشیدگى زن به حالش،بهتراست وزیبایى ‏اش راپایدارترمى ‏سازد.صِیانَةُالْمَرأَةِاَنْعَمُ لِحالِها وَاَدْوَمُ لِجَمالِها.مستدرك الوسائل، ج 14، باب 70.پوشش براى زن دو هدف و فلسفه اساسى دارد: 1. مصونیت زن، در برابر طمع ورزى‏هاى هوس بازان.2. پیشگیرى از تحریكات شهوانى و تأمین سلامت و بهداشت جامعه. احزاب (33 )، آیه 59. چهارنكته درزمینه حجاب وپوشش:1.زن باید بدن و زیور آلات و آرایش خود و هر آنچه را كه نزد عرف زینت محسوب مى‏شود، در برابر مرد نامحرم بپوشاند و تنها دست و صورت از آن استثنا شده است. 2.هر چند دین اسلام نسبت به نوع و رنگ و حتى دوخت لباس، تأكید چندانى ندارد و تنها به اصل پوشش اعم از چادر، مانتو و مانند آن تكیه كرده است ؛ ولى روشن است كه لباس نباید تنگ، محرّك، نازك، بدن‏نما و باعث جلب توجّه گردد. از این رو چادر برترین پوشش به شمار مى‏آید. از مواردى كه مشكى بودن آن مكروه نیست ؛ بلكه نشانه وقار و متانت است، چادر و عبا مى ‏باشد كه در روایات به آن اشاره شده است.3.پرهیز از نرمش در سخن كه باعث طمع نامحرم شود و متانت در راه رفتن و استفاده نكردن از كفش‏هایى كه باعث توجه نامحرممى گردد، بخشى از حجاب زن را تشكیل مى‏دهد.4. گرچه پوشش كامل براى مرد واجب نیست ؛ ولى نگاه زن به بدن او حرام است. همان گونه كه پوشش صورت و دست‏ها تا مچ بر زن، واجب نیست ؛ ولى نگاه مرد به آن از روى شهوت حرام است.رساله دانشجویی،سیدمجتبی حسینی،پیام قرآنی:قرآن دروصف بندگان شایسته ی خدا می فرماید:وعبادالرحمان الذین یمشون علی الارض هونا"*واذاخاطبهم الجاهلون قالوا سلاما"والذین یبیتون  لربهم سجدا" و قیاما"والذین یقولون ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین واجعلنا للمتقین اماما"فرقان/62.و بندگان راستین خداوند بخشاینده ، كسانی هستند كه در روی زمین به فروتنی گام برمی دارند ،و هنگامی كه نادانان روزگار با آنان بی ادبانه سخن گویند، به درستی و ملایمت و مدارا پاسخ می دهند.و آنانند كه سجده كنان ودر حال ایستاده ، شب را برای پروردگارشان به روز می آورند.و آنان  هستند كه نیایشگرانه می گویند: پروردگارا ، از میان همسران و فــرزندان ما مایـه ی چشم روشنی هایی به ما ارزانی دار،وماراپیشوای پرواپیشگان قرار ده !حاكم حسكانی ازقرآن پژوهان نامدار اهل سنت در این مورد آورده است كه پیامبرگرامی در تفسیر این آیه فرمود: پس از فرود این آیات ، از فرشته وحی پرسیدم: منظور از(ازواجنا)كیست؟پاسخ داد:منظورخدیجه (س) است،و(ذریاتنا)فاطمه(سلام الله علیها)ودونوردیده اش حسن وحسین(علیهما السلام)هستند،وجمله ی واجعلناللمتقین اماما،منظور علی (علیه السلام) است.شواهدالتنزیل /ج1/ص416؛مرحوم(فیض كاشانی)درتاویل آیه می نویسد:منظورازآن یارو مشاورپراخلاص پیامبرخدیجه است كه نسل سرفراز محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) از اوست.علم الیقین فی اصول الدین /ج2/ص986..... نزل جبریل(ع)على النبیّ(ص)فقصّ علیه ماأرسل به،وجلس یحدّث رسول اللّه ص: إذمرّت خدیجة فقال جبریل:من هذه یامحمّد؟قال:هذه صدّیقةأمّتی؛قال جبریل:إنّ معی إلیهارسالةمن الربّ- عزّ و جلّ- تقرئها السّلام و تبشّرها ببیت فی الجنّة من قصب بعیدمن اللّهب،لالغب فیه ولاوصب‏.جبرئیل بررسول خدا(ص)فرودآمدوآن چه كه براى اوفرستاده شده بودبیان كردوبررسول خدا(ص)حدیث مى‏گفت.آن گاه خدیجه عبوركردجبرئیل گفت اى محمد(صلی الله علیه و آله) این كیست؟ فرمود این راستگوترین امت من است جبرئیل گفت كه از طرف خداى توانا و با عظمت بوسیله من باو پیامى هست، باو سلام برسان و بخانه‏اى در بهشت از مروارید به او مژده ده كه دور از شعله آتش و در او خستگى و بیمارى نیست‏.منبع:روضة الواعظین-ترجمه مهدوى دامغانى صفحه 438  .وَ رُوِیَ أَنَّ جَبْرَئِیلَ أَتَى النَّبِیَّ ص فَسَأَلَ عَنْ خَدِیجَةَفَلَمْ یَجِدْهَافَقَالَ إِذَاجَاءَتْ فَأَخْبِرْهَاأَنَّ رَبَّهَایُقْرِئُهَاالسَّلَامَ.جبرئیل به حضورپیامبرص آمدودرموردخدیجه(س)سؤال كردودرآن هنگام خدیجه درخانه نبود.جبریل فرمود:چون خدیجه آمدبه اوخبربده كه خدایش به اوسلام مى‏رساند.منبع:بحارج16 ص8 باب5.السلام علیك یااباعبدالله وعلی الارواح التی حلت بفنائك علیك منی سلام الله ابدامابقیت وبقی اللیل والنهارولاجعله الله آخرالعهدمنی لزیارتكم السلام علی الحسین وعلی علی ابن الحسین وعلی اولادالحسین وعلی اصحاب الحسین