مزدمن تنهاهمین است
28 بازدید
تاریخ ارائه : 5/20/2014 8:33:00 AM
موضوع: اخلاق و عرفان

بسم الله الرحمن الرحيم

قال الله العظيم في محکم کتابه:قل لاأَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراًإِلَّاالْمَوَدَّةَفِي الْقُرْبى.شوری/23.

خداوندمتعال مي فرمايد:مزدرسالت دوچيزاست:يكى انتخاب راه خدا"الامن شاءان يتخذالي ربه سبيلا"(فرقان)وديگرى مودّت قربى‏.جالب آنكه درهردوتعبير،كلمه«إِلَّا»مطرح شده است،يعنى مزدمن تنهاهمين مورداست.باكمى تأمل مى‏ فهميم كه بايدراه خداومودّت اهلبيت يكى باشد،زيرااگردوتاباشد،تناقض است،يعنى نمى‏ توان يکبارگفت:من فقط تابستان هابه زيارت امام رضا(ع)مي روم وبارديگرگفت:من فقط زمستان‏ هابه زيارت امام رضا(ع)مي روم.زيرامحصوربايديك چيزباشد.رسول اکرم ازطرف خداونديك بارمأمورمى‏ شودكه به مردم بگويد:مزدمن تنهاانتخاب راه خداست وبارديگرمأموراست بگويد:مزدمن فقط مودّت قربى است.درواقع بايداين دودرخواست يكى باشد.يعنى راه خداهمان مودّت قربى‏ باشد.ازطرف ديگرمودّت بادوچيزملازم است:يكى شناخت ومعرفت،زيراتاانسان كسى رانشناسدنمى‏ تواندبه اوعشق بورزد.دوم اطاعت،زيرامودّت بدون اطاعت نوعى تظاهرورياكارى ودروغ وتملّق است.پس بايددستورات خودراازاهلبيت پيامبرعليهم السلام بگيريم،تاراه خدارادرپيش بگيريم.ازنظرعقل هم پاداش بايدهموزن عمل باشد.رسالت،جزامامت كه ادامه آن است هم وزنى ندارد،مزدرسالت ادامه هدايت است،مزديك معصوم،سپردن كاربه معصوم ديگراست.مزدعادل آن است كه زحمات اورابه عادل ديگربسپاريم.عقل مى‏ گويد:تالطف هست بايدتشكّرنيزباشدواگرامروزلطف پيامبرشامل حال ما شده ومابه اسلام هدايت شده‏ ايم بايدمزدرسالتش رابپردازيم،عقل انسان ازاينكه مودّت قربى پاداش پيامبرى قرارگرفته كه صدهاميليون نفررابه هدايت وسعادت وفضل كبيرالهى رسانده مى‏ فهمدكه قربى وكسانى كه موردمودّت هستند،برترين افرادبشرومعصومند.زيراهرگزمودّت گنه كارپاداش پيامبرمعصوم قرارنمى‏ گيرد.نمى‏توان باوركردكه مودّت افرادى گنهكاربرمسلمين جهان درطول تاريخ واجب باشدوهيچ گروهي ازمسلمانان(غيراز شيعه)رهبران خودرامعصوم نمى‏داندوهيچ فردياگروهى تاكنون نه براى امامان معصوم گناهى نقل كرده ونه براى آن بزرگواران استادى نام برده است.عقل مى‏گويد:گذاشتن دست بشردردست غيرمعصوم نه تنهاظلم به انسانيّت است،بلكه ظلم به تمام هستى است.زيرا هستى براى انسان آفريده شده(تمام آيات«خَلَقَ لَكُمْ»،«سَخَّرَ لَكُمُ»و«مَتاعاً لَكُمْ»نشانه‏ى آن است كه هستى براى انسان است)وانسان براى تكامل واقعى ومعنوى وخدايى شدن.آياسپردن اين انسان باآن اهداف والابه رهبران غيرمعصوم،ظلم به اووظلم به هستى نيست؟اگردرروايات،رهبرمعصوم وولايت اوزيربناوپايه واساس دين شناخته شده است،«بنى الاسلام على خمس ...الولاية»واگرحضرت على عليه السلام تقسيم كننده بهشت ودوزخ ميان مردم معرّفى شده است،«قسيم الجنة والنار»واگرنمازبى ولايت پذيرفته نمى‏شود،واگرمودّت اهل بيت حسنه است،واگرزيارت وتوسّل به آنان سفارش شده،همه به خاطرهمان جوهركيميايى مودّت است.زمخشرى وفخررازى كه ازبزرگان اهل سنّت هستند،درتفاسيرخودآورده‏اندكه رسول خداصلى اللَّه عليه وآله فرمودند:«من مات على حب آل محمدمات شهيدا»هركه بادوستى آل محمّدازدنيابرود،شهيداست.«من مات على حب آل محمدمات تائبا»هركه بادوستى آل محمّدازدنيابرود،توبه‏ كننده است.«من مات على حب آل محمدمات مستكمل الايمان»هركه بادوستى آل محمّدازدنيابرود،باايمان كامل ازدنيارفته است.«من مات على حب آل محمد مات على السنةوالجماعة»هركه با دوستى آل محمّدازدنيابرود،طبق سنّت وسيره پيامبرازدنيارفته است.حال اين سؤال پيش مى‏آيدكه آيا مودّت بدون اطاعت،مى‏تواندهم وزنِ شهادت،مغفرت وايمان كامل قرارگيرد؟درهمين تفاسيرذيل اين آيه حديثى ازرسول اكرم صلى اللَّه عليه وآله آمده است كه:«ألاومن مات على بغض آل محمدجاءيوم القيامةمكتوب بين عينيه آيس من رحمة الله»،هركه باكينه وبغض آل محمّدبميرد،روزقيامت مى‏آيددرحالى كه ميان دوچشم اونوشته شده:اوازرحمت خداوندمأيوس ومحروم است.«ألاومن مات على بغض آل محمدمات كافرا»هركه بابغض آل محمّدبميرد،كافرمرده است.«ألاومن مات على بغض آل محمدلم يشم رائحة الجنة»هركه بابغض آل محمّدبميرد،بوى بهشت رااستشمام نمى‏كند.فخررازى درتفسيرخودآورده است:همين كه آيه مودّت نازل شدازپيامبراكرم پرسيدند:قربى‏ چه كسانى هستندكه مودّت آنهابرماواجب است؟حضرت فرمودند:علىّ وفاطمه وفرزندانش.حمادبن عيسي ازخوبان وياران امام رضا(عليه السلام)است،مردبسياربزرگي است،آمدخدمت امام کاظم عرضه داشت:آقاجان گرفتارم،بيچاره ام، دستم رابگير.امام کاظم(عليه السلام)فرمود:مشکلات شماچيست؟گفت:سن ازدواجم رسيده،آه دربساط ندارم ازدواج کنم.امام کاظم(عليه السلام)دعاکردفرمود:خداهمسرصالحه به توعنايت کند،اولادخوب به توعنايت کندوپنجاه سفرحج نصيبت کند.پنجاهمين سفرحج درجحفه نشسته بودبه دوستش گفت که من آه دربساط نداشتم به امام کاظم (عليه السلام)گفتم به دادم برسد،حضرت دعا کردودعاي حضرت در حق من مستجاب شد.راوي مي گويدبه امام رضا(عليه السلام)گفتم آقاالتماس دعادارم،امام رضا(عليه السلام)فرمود:مطمئن باشيدمن برايتان دعامي کنم،گفتم:آقاچطوري؟فرمود:فکرمي کنيدماخبرازحال شمانداريم؟هرپنجشنبه پرونده شمابه ماعرضه مي شود،وضع شمارامي فهميم،مشکل داشته باشيدبرايتان دعامي کنيم،اين امام رضاي ماست.