موهبت استثنایی اهل بیت(ع)وصفات برجسته زهرای مرضیه سلام الله علیها
24 بازدید
تاریخ ارائه : 3/30/2014 4:47:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان

بسم‏ اللَّه‏ الرّحمن‏ الرّحيم ‏قال الله العظيم في محکم کتابه:إِنَّمايُرِيدُاللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»(1)كلمه‏ ى«إِنَّما»نشانه‏ ى اين است كه آيه‏ ى شريفه درباره‏ ى يك موهبت استثنايى درمورداهل بيت عليهم السلام سخن مى‏ گويد.مراداز«يُرِيدُ»،اراده‏ ى تكوينى است،زيرااراده‏ ى تشريعى خداوند،پاكى همه‏ ى مردم است نه تنهااهل بيت پيامبر اكرم عليهم السلام.مراداز«رجس»هر گونه ناپاكى ظاهرى و باطنى است.مراد ازأَهْلَ الْبَيْتِ همه‏ ى خاندان پيامبر نيست،بلكه برخى افرادآن است كه نام آنان درروايات شيعه وسنّى آمده است.اين گروه عبارتنداز:علىّ وفاطمه وحسن وحسين عليهم السلام.دليل انحصار؟چرااين بخش ازآيه درباره‏ ى زنان پيامبرياتمام خاندان آن حضرت نيست؟پاسخ:1 رواياتى ازخودهمسران پيامبرحتّى ازعايشه وامّ سلمه نقل شده كه آنان ازرسول خداصلى اللَّه عليه وآله پرسيدند:آياماهم جزءاهل بيت هستيم؟پيامبرفرمود:خير.2درروايات متعدّدى مى‏ خوانيم:پيامبرعبايى برسراين پنج نفركشيد(كه يكى ازآنان خودحضرت بود)وفرمود:اين‏هااهل بيت من هستندواجازه‏ ى ورودديگران رانداد.3پيامبراكرم صلى اللَّه عليه وآله براى اين كه اختصاص اهل بيت رابه پنج نفرثابت كند،مدّت شش ماه(وطبق بعض روايات هشت يانه ماه)به هنگام نمازصبح ازكنارخانه فاطمه عليهاالسلام مى ‏گذشت ومى‏ فرمود:«الصلاةيااهل البيت إِنَّمايُرِيدُاللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»دركتاب احقاق الحق بيش ازهفتادحديث ازمنابع معروف اهل سنّت درباره اختصاص آيه‏ شريفه به پنج نفرذكرشده ودركتاب شواهدالتنزيل كه ازكتب معروف اهل سنّت است بيش ازيكصدوسى روايت درهمين زمينه آمده است.به هرحال اين آيه شامل زنان پيامبرنمى‏ شودزيرا:آنهاگاهى مرتكب گناه مى‏ شدند.درسوره‏ ى تحريم مى‏ خوانيم:پيامبررازى رابه بعضى ازهمسرانش فرمودندواوامانت دارى نكردوبه ديگرى گفت.قرآن اين عمل راگناه ناميده،فرمود:«إِنْ تَتُوباإِلَى اللَّهِ فَقَدْصَغَتْ قُلُوبُكُما»بعضي ازآنها،جنگ جمل راعليه حضرت على عليه السلام به راه انداخت وسپس پشيمان شد،باآنكه دراين جنگ عدّه بسيارى ازمسلمانان كشته شدند؟(3)حضرت زهرا(س)شخصيتي است که اميرالمومنين و ائمه(ع)به وجوداوافتخارمي کردند.حضرت اميردرپاسخ به نامه ي معاويه افتخارات اسلامي راذکر مي کندومي فرمايد:من اين مطالب رابراي تونمي نويسم بلکه اينها را به نگارش در مي آورم تا دنيا بداند اين افتخارات از ماست آنجامي نويسد:1-«مِنَّا النَّبِىُّ وَ مِنْكُمُ الْمُكَذِّبُ،»پيامبربرگزيده(ص)ازماست امامکذب؛تکذيب کننده يعني ابوجهل از شماست .2-مِنّا اَسَدُ اللّهِ وَ مِنْكُمْ اَسَدُالاَْحْلافِ»حمزه سيد الشهداء که به اسدالله معروف است وشهيداحد است ازماست،عموي ما است اماازشما اسد الا حلاف يعني شير پيمانهاکه مراد ابوسفيان است که در جنگ خندق گروههاواحزاب راجمع کردو پيمان گرفت عليه اسلام بجنگند.3- وَمِنّاسَيِّداشَبابِ اَهْلِالْجَنَّةِ»بارها اين روايت راپيامبر(ص)فرمودشيعه وسني نوشته اندحسن وحسين (ع)آقايان جوانان اهل بهشت اندحضرت مي فرمايند اينها از ما هستند .4-وَ مِنْكُمْ صِبْيَةُ النّارِ»ازشما صبيةالناراست منظور عقبه است که در جنگ بدربه درک واصل شدآنکسيکه دوزخ جايگاهش است.5-منظور اينجاست«وَ مِنّا خَيْرُ نِساءِالْعالَمينَ وَ مِنْكُمْ حَمّالَةُالحَطَب »بهترين زنهاي عالم يعني حضرت زهرا(س)ازماست اين يکي ازجاهائيست که علي (ع)رسما داردبه وجودحضرت زهرا(س) افتخار مي کندوازشماست حماله الحطب (4).درس اززندگي حضرت زهراء(ع):اين استکه انسان بايد درزندگيش الگو داشته باشد.الگو يعني چيزمحسوس وملموسي که آدم صفات رادراوببيند.مثلاوقتي مي گوييم نمازخوب است،روزه خوب است،عبادت خوب استاينهارابه صورت تئوري ونظري توضيح مي دهيم  اماوقتي بگوييم  نماز مثلنمازامير المومنين جهادمثل جهادسيدالشهداءصبرمثل صبر ايوب اين مي شودالگودرالگو گرفتن انسان بايدمثل زنبور باشدسراغ گل وشيره گل مي رود علي(ع)مي فرمايد«کن کالنحله»درزندگي مانندزنبور عسل باشيد .آسيه يک زن معمولي است شوهرش هم فرعون است قرآن کريم مي فرمايد آسيه الگو است درسوره تحريم مي فرمايد«ضرب الله مثلا »مثل يعني الگو«للذين آمنوا امرئةفرعون»زن فرعون به کجارسيده که دنيابايدازاوالگو بگيردچون ولايت پذيربودهمسرفرعون بوداماازموسي دفاع کردآنهم درشرايط سخت.زندگاني وسيره زهراي مرضيه(س)براي همه الگواست:دفاع از ولايت؛تاسرحدجان ازعلي(ع)دفاع کردپاي ولايت ايستادکوتاه نيامدآتش زدن درب خانه زهرا(س)با آنهمه محبوبيتي که حضرت داشت وآن جملاتي که پيامبر(ص)درحق ايشان فرموده بودچيزعادي نبوداماحضرت زهراءعليرغم همه سختگيري هامقاومت کردوازحق اميرمؤمنان دفاع کردازرفتن درب خانه مهاجرين وانصارتاسخن گفتن درمسجدمدينه ودرنهايت تشکيل بيت الاحزان ودرنهايت شهيده راه ولايت شد.عبادت وبندگي؛او بنده خدابودروح عبادت درزندگي حضرت زهراء(س)زنده بودروح عبادت بندگي است بندگي يعني تسليم درمقابل خدا،کنارگذاشتن منيتها؛دراحوالات حضرت زهراء(س)مي خوانيم آنقدردرمحراب عبادت ايستادتاپاهايش ورم کردند"تورمت قدماه"ماهمه بايددرس بگيريم درمحراب عبادت باشيم باخدارازونيازکنيم  بايدمحبت الهي رادردلهايمان روزبه روززيادکنيم اصلاارزش فاطمه(س)به عبوديت وبندگي خداست اگربندگي خدادرفاطمه(س)نبوداوصديقه کبري نبود.صديق يعني کسي که آنچه مي انديشدومي گويددرعمل نشان ميدهدهرچه اين صدق بيشترباشدارزش انسان بيشتراست.کمک به فقراء؛نميشودکه دم ازمحبت فاطمه(س)بزنيم درحالي که آن بزرگواربراي خاطرگرسنگان نانازگلوي خودوعزيزانش حسن وحسين گرفت وبه فقيرومسکين واسيردادآنهم دريک روزنه دوروزنه بلکه سه روز(5).                                                                   

پي نوشت:

----------------------------------------                                                   

1)احزاب/33

2)علم اخلاق/ج1 ص11                                                                                                                 3)تفسيرنوراستادقرائتي ذيل آيه شريفه

  4)نامه28نهج البلاغه

5)سوره مبارکه هل اتي