راهکارهای اساسی برخورداری از یک سال مبارک وتوأم با نشاط و شادی و برکت
22 بازدید
تاریخ ارائه : 3/30/2014 3:41:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان

بسم ‏اللَّه ‏الرّحمن ‏الرّحيم قال الله العظيم في محکم کتابه:«وَأَصْحابُ الشِّمالِ ماأَصْحابُ الشِّمالِ،في‏ سَمُومٍ وَحَميمٍ،وَظِلٍّ مِنْ يَحْمُومٍ،لابارِدٍوَلاكَريمٍ،إِنَّهُمْ كانُواقَبْلَ ذلِكَ مُتْرَفينَ،وَكانُوايُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظيمِ»1رسول اکرم فرمودند:إذا رأيتم الرَّبيع فاکثروا ذکرالنشور؛در بهاران بسيار از قيامت ياد کنيد براساس عبارت فوق هرگاه به بهارمي­رسيم بايد فراوان ياد آخرت كنيم.هرگاه بهارراديديدبسياريادرستاخيزنمائيدچنانکه رسول گرامي اسلام« ص» فرموده است:«آن کس که باتغييردنياازوضعي به وضع ديگر آگاه نشود،ازغافلترين مردمان است.راهکارهاي اساسي برخورداري از يک سال مبارک وتوأم بانشاط وشادي وبرکت، 1-رعايت تقوا و اجتناب از گناه.«ولَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»[2]و اگر مردم شهرهاايمان آورده و تقوا پيشه مى‏كردند، قطعاً بركاتى از آسمان و زمين برايشان مى ‏گشوديم، ولى تكذيب كردند، پس آنها را به سزاى آنچه كسب مى‏ كردند دچارساختيم.بدبختي و بيچارگي بسياري از انسان‌ها در اثر گناه خودشان است و براي رهايي از شقاوت و بدبختي چاره‌اي جز بازگشت به تقوا نيست.2-ضرورت پرهيز از گناهان زباني دررفت و آمدهاي عيد نوروز نبايد غيبت، تهمت و شايعه‌پراکني باشد. در جلسات ديد و بازديدنبايد به کسي توهين شود که اهانت به ديگران، چه در حضور آنان باشد و چه در غياب آنان، جنگ با خداوند متعال است.«مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ بَارَزَنِي بِالْمُحَارَبَة»[3]قرآن کريم، غيبت را به خوردن گوشت برادر مرده تشبيه کرده وکساني که چشم بصيرت دارند، مي‌بينند که برخي در مجالس ديد و بازديد عيد به جاي خوردن ميوه و شيريني، گوشت متعفّن مي‌خورند، يعني غيبت مي‌کنند.3-لزوم رعايت حجاب و عفاف؛عدم رعايت حجاب و عفاف مورد نظر اسلام، هميشه و به خصوص در ايام عيد نوروز، گناه بزرگي است. کسي که دستورات قرآن کريم را رعايت نمي‌کند، کسي که با وجود چندين آيه صريح راجع به حجاب در قرآن کريم، بي‌حجاب يا بد حجاب است، زندگي مبارکي نخواهدداشت.فساد اخلاقي که در ايام ديگر سال، جامعه را فراگرفته است، در ايام عيد بيش ازساير ايام بروز مي‌يابد و اين فساد اخلاقي، بدبختي جامعه را به همراه دارد. جامعه‌اي که در آن جامعه بين زنان و مردان و دختران و پسران، دوست‌يابي باشد، تباه ونابودشدني است.گناهان تازه و بلاهاي تازهامروزه دل هر کسي را که بشکافي، پر از غم و غصه و دلهره و اضطراب وپريشاني است. اين همه نگراني ازکجاسرچشمه گرفته است؟ازگناه ومعصيت ونافرماني خداوندمتعال.حضرت ثامن‌الأئمه امام رضا«سلام‌الله‌عليه» مي‌فرمايند: گناهان تازه تازه، بلاهاي تازه تازه به همراه دارد.«كُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ يَكُونُوايَعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلَاءِ مَا لَمْ يَكُونُوايَعْرِفُونَ»[4]بيماري‌هاي ناعلاج، دردهاي بي‌درمان و مرگ‌هاي ناگهاني، از جمله بلاهاي تازه‌اي است که براي مردم پديد آمده است.نور خدا، آرامش بخش زندگي ؛برخورداري از يک زندگي شاد و با نشاط و عاري از بيماري‌هاي جسمي و روحي و منهاي غم و غصه واضطراب و نگراني، نيازمند تابش نور خداوند در زندگي است. اگر نور خدا باشد زندگي مبارک است و غير نور خداوند و عنايات حق‌تعالي، هيچ عاملي نمي‌تواند زندگي را شادو با برکت و مبارک گرداند.«وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُورٍ»[5]و كسى كه خدا براى او نورى قرار نداده هرگز نورى نخواهد داشت.4-لزوم پرهيزازتجمّل‌گرايي در دستگاه هاي دولتي و ملت ؛بنابر نظر دين مبين اسلام، همه مردم بايد در رفاه وآسايش باشند. اقتصاد اسلام، زندگي ضروري همراه با فقر و مشکلات معيشتي را مردود مي‌داند.بر اين اساس، همه بايد در اثر کار و تلاش، براي خود و خانواده زندگي رفاهي فراهم کنند و اگر کسي نتوانست، دولت اسلامي بايد او را اداره کند و چنانچه دولت نيزنتوانست، همه مردم وظيفه دارند به او رسيدگي کنندتا از زندگي رفاهي برخوردارشود.اما زندگي همراه با تشريفات و تجمّلات، از نظر اسلام، منفور و مطرود است ومتأسفانه در ايام نوروز، جلوه بيشتري پيدا مي‌کند. در رفت و آمدهاي عيد، بايداسراف و تبذير و تجمّل و تشريفات نباشد و مراسم عيد به صورت ساده برگزار شود.يکي از مصاديق تجمّل‌گراييدر جامعه کنوني، اقدام برخي ازمردم براي مسافرت‌هاي تشريفاتي و بدون نتيجه است. مبالغ فراواني هزينه مي‌کنند،مقادير زيادي بنزين از بين مي‌رود و منجر به آلودگي هوا مي‌شود و نتيجه‌اي نيز نمي‌گيرند.مسافرت مردم به گونه‌اي که رايج شده است به تقليد از غرب است. ولي خود غربي‌ها که در آخرهر هفته، به يک مسافرت ساده و بدون تشريفات مي‌روند و استراحت مي‌کنند و به اين صورت هزينه نمي‌کنند.مردم تجمّل‌گرا شده‌اند.قرآن کريم مي‌فرمايد:«وَ إِذاأَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنامُتْرَفيهافَفَسَقُوافيهافَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً»[6]و چون بخواهيم شهرى را هلاك كنيم،اعيان و خوشگذران‏ هاى آنها را وا مى ‏داريم تا در آن محيط فسق ورزند و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد، پس آنها را به سختى هلاك سازيم.هلاک يک ملّت، در اثرتجمّل‌گرايي است که تجمّل‌گرايي باعث گناهِ روي گناه مي‌شود. نابودي يک ملّت فقط به واسطه سيل و زلزله و نظاير آن نيست،جامعه کنوني که مملوّ از غم و غصه و فقراست، هلاک شده است. اکنون مردم در فقر به سر مي‌برند. گروهي در رفاه هستند، اما بسياري از مردم به خصوص در روستاها با مشکلات معيشتي فراواني مواجه هستند. قضيه تجرّد جوانانو نيز تهيه مسکن براي زوج‌هاي جوان، وضعيّت نگران کننده‌اي دارد. راهکار رفع عزوبت و تجرّد: درايام عيدنوروز، هرچه صرف تجمّلات و تشريفات مي‌شود، صرف ازدواج جوانان کنند.همه پسران و دختراني که دراثرفقرازدواج نمي‌کنند، به يک ازدواج و زندگي مطلوب دست مي‌يابند.قرآن کريم در خصوص تجمّل‌گرايي هشدارتکان‌دهنده‌اي دارد:«وَ أَصْحابُ الشِّمالِ ما أَصْحابُ الشِّمالِ، في‏ سَمُومٍ وَ حَميمٍ، وَ ظِلٍّ مِنْ يَحْمُومٍ، لا بارِدٍ وَ لا كَريمٍ، إِنَّهُمْ كانُوا قَبْلَ ذلِكَ مُتْرَفينَ، وَ كانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنْثِ الْعَظيمِ»[7]بنابر تصريح قرآن شريف، مترفين يعني کساني که تجمّل‌گرا بودند، شوم هستند ودر جهنّم مي‌سوزند. آنان کساني هستند که به فقرا و بيچارگان رسيدگي نمي‌کردندو تجمّل‌گرايي، آنان را به ورط? گناه و معصيت انداخت.تجمّل‌گرايي ؛تجمّلات وتشريفات، سال جديدرا نامبارک مي‌کند و نگراني‌هاي اجتماعي به همراه خواهد داشت.

پي‌نوشت‌ها:

============

1.واقعه / 46-41

2. اعراف / 96

3. كافي، ج 1، ص 144

4. كافي، ج 2، ص 275

5. نور / 40

6. اسراء / 16

7. واقعه / 46-41