توحیدیکی ازاصول مهم اسلام است
16 بازدید
تاریخ ارائه : 2/3/2014 11:32:00 AM
موضوع: اخلاق و عرفان

بسم الله الرحمن الرحیم،قال الله العظیم فی محكم كتابه:ذَلِكَ مِمَّآ أَوْحَى‏ إِلَیْكَ رَبُّكَ مِنَ الْحِكْمَةِ وَلَاتَجْعَلْ lمَعَ اللَّهِ إِلَهاًآخَرَفَتُلْقَى‏ فِى جَهَنَّمَ مَلُوماًمَّدْحُوراً.اسراء/39.بعضی ازمفسّران گفته اندكه:مراداز«حكمت»كه درآیه آمده،احكام ثابتى است كه درآیات قبلی ازآن احكام صحبت شده ودرادیان دیگرهم بوده ونسخ شدنى نیست.درآیه‏ ى22فرمان نهى

ازشرك اوّلین حكمت بودودراین آیه نیزنهى ازشرك،پایان حكمت‏هاست.گاهى خداوند،باخطابى تندبه پیامبراكرم،درواقع به كفّارهشدارمى ‏دهدكه امیدخودراازپیامبرقطع كنند،می گوید:اگرسراغ غیرخدابروى،به جهنّم افكنده مى ‏شوى.اوامرونواهى خداوند،برپایه‏ ى حكمت،علم به نیازهاى تربیتى بشرومطابق باعقل است.درزشتى شرك،همین بس كه اگرپیامبرهم درپى آن رود،نابودمى شود.لاتجعل مع الله الهاآخرفتلقى فى جهّنم ملومامدحورا"توحیدیكی ازاصول مهم اسلام است؛شیعه،سنی،همه مسلمانها،جزومعتقدات اصلی مسلمانهاهست .ادیان دیگردرطول تاریخ هركدامشان باشرك مواجه بودندادیان بزرگ عالم.دچارشرک بودندمثل مسیحیت که قائل به پسر خدابودن حضرت عیسی ع هستندالبته بعضی هامثل پترسون اخیراآمدنددرست كنندولی نتوانستندویهودكه قائل به پسرخدابودن عزیروزرتشت كه قائل به چندخدابودن هستند.ولی اسلام از ابتدا تاکنون وتاروزقیامت برمبنای توحیدخالص است.قرآن هرگونه انحراف ازتوحیدوگرایش به شرك را،گناهى نابخشودنى مى‏داند:إِنَّ اللّه‏ لا یَغْفِرُأَنْ یُشْرَكَ بِـهِ وَیَغْفِرُمادُونَ ذلِكَ لِمَنْ یَشاءوَمَنْ یُشْرِك ْ بِاللّه ‏فَقَدِافْتَرى إِثْماًعَظِـیماً.نساء/48.خداوند سبحان(هرگز)شرك رانمى‏ بخشد،وپایین‏ تر ازآن رابراى هركَس بخواهد(وشایسته بداند)مى‏ بخشد،وآن كَس كه براى خداوندسبحان ،همتایى قرار دهد گناه بزرگى مرتكب شده است .وَلَقَدْ أُوحِیَ إِلَیْكَ وَإِلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ.زمر/65.به تووهمه پیامبران پیشین وحى شده كه اگرمشرك شوى تمام اعمالت تباه مى‏ شود،واززیانكاران خواهى بود.یعنی اگرپیامبری سالیان سال تلاش کندولی دریک آن شرک بورزدهمه اعمالش باطل بوده وبه جهنم برده می شود.برای اینکه توحیدمان تا آخر حفظ بشودیك راه مطالعه وتحقیق ودنبال براهین واستدلال رفتن هست راه های دیگرهم هست.ذکرلااله الا الله رازیادبگوییم مخصوصا برای ازبین بردن شک در خلقت الهی.دعای وحدت خیلی تاثیردارد"لااله اِلاَّاللهُ اِلهاًواحِداًوَنَحْن‌ُ لَه‌ُ مُسْلِمُون‌َ لااله الاّ اللهُ وَلااِلاّ'ایّاه‌ُ مُخْلِصین‌َ لَه‌ُ الدّین‌َ وَلَوْكَرِه‌َ الْمُشْرِكُون‌َ لااله الاّاللهُ رَبُّناورَب‌ُّ آبآئِنَاالاَْوَّلین‌َ.ذکر یونسیه که در سجده بعد ازظهرجمعه ونزدیك غروب یابعدازنمازشب سفارش شده زیاددرسجده بگوییم"لااله الاّاَنْت‌َ،سبحانک‌َ اِنّی‌ كُنْت‌ُ من الظّالِمین.دعای روزهاهم برمبنای توحید است ازجمله دردعای‌ روزدوشنبه‌ می خوانیم.اَلْحَمْدُللهِِ الَّذی‌ لَم‌ْ یُشْهِدْ اَحَداًحین‌َ فَطَرَالسَّمو'ات‌ِ وَالاَْرْض‌َ وَلاَاتَّخَذَمُعیناًستایش‌ خاص‌ خدایی‌ است‌ كه‌ هیچكس‌ گواه‌ نیاورددرآن‌ هنگامی‌ كه‌ آسمانهاوزمین‌ راآفریدوكمك‌كاری‌ برای‌ خودنگرفت‌ حین‌َ بَرَءَالنَّسَمات‌ِ،لَم‌ْ یُشارَك‌ْ فِی‌ الاِْلهِیَّة‌ِ،وَلَم‌ْ یُظاهَرْفِی‌ الْوَحْدانِیَّة‌ِ،‌ِدرآن‌ هنگامی‌ جنبندگان‌ راپدیدآورددرمعبودیت‌ خودشریك‌ ندارددریكتایی‌ پشتیبانی‌ نشود.دردعای‌ روزجمعه‌ می خوانیم.اللّهم اِنّی‌ اُشْهِدُك‌َ وَكَفی‌'بِك‌َ شَهیداً،وَاُشْهِدُجَمیع‌َ خدایامن‌ توراگواه‌ گیرم‌ وگواه‌ بودن‌ توكافی‌ است‌ وگواه‌ گیرم‌ تمام‌ مَلائِكَتِك‌َ وَسُكّان‌َ سَمو'اتِك‌َ وَحَمَلَة‌َ عَرْشِك‌َ، وَ مَن‌ْ بَعَثْت‌َ مِن‌ْ اَنْبِیا´ئِك‌َفرشتگان‌ و ساكنین‌ آسمانها و حاملین‌ عرشت‌ را و پیمبران‌...وَ رُسُلِك‌َ،وَاَنْشَاْت‌َ مِن‌ْ اَصْناف‌ِ خَلْقِك‌َ،اَنّی‌ اَشْهَدُاَنَّك‌َ اَنْت‌َ اللهُ لا'اله اِلاّ'اَنْت‌َ،ورسولانت‌ را كه‌ برانگیختی‌ و انواع‌ موجودات‌ بی‌حسابی‌ را كه‌ آفریدی‌ (همه‌ را گواه‌ گیرم‌) كه‌ من‌ گواهی‌ دهم‌ تویی‌ خدایی‌ كه‌ وَحْدَك‌َ لاشَریك‌َ لَك.ًمعبودی‌ جزتونیست‌ ویگانه‌ای‌ كه‌ شریك‌ وهمتانداری‌..اگرکسی ازمابپرسدکه دلیل شمابریکتایی خداچیست می گوئیم ...براى یكتائى خداوند بزرگ،دلایل مختلف عقلى ونقلى وجوددارد؛مثلانظم درعالم هستى:كه علامت واحدبودن ناظم آن است.به وقتش تابستان می آیدبه وقتتش زمستان می آیدبه وقتش باران می آیدبرف می آیدمگراینكه بعضی اوقات گناهانی مرتكب بشویم كه نعمت های خدانازل نشود.اگرجزیك ناظم بودنظام عالَم بهم مى‏خورد.«لَوْكانَ فِـیهِماآلِـهَةٌ إِلاّاللّه‏ لَفَسَدَتا.انبیاء/22.اگرخدایان دیگربود،آسمان وزمین بهم مى‏خوردند.اخبارهمه پیامبران بریگانگى خداوند:وَماأَرْسَلْنامِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلاّنُوحِی إِلَیْهِ أَنـَّهُ لاإِلـهَ إِلاّأَنَافَاعْبُدُونِ».انبیاء/25.هر پیامبرى قبل ازتوفرستادیم به اووحى كردیم كه خدایى جزمن نیست پس فقط مرا بپرستید.فطرت یاغریزه معنوى‏كه درهرانسانى وجوددارد:فَأَقِـمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِـیفاًفِطْرَةَاللّه‏ الَّتِی فَطَرَالنّاسَ عَلَیْهالاتَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللّهِ ذ لِكَ الدِّینُ القَـیِّمُ وَلـكِنَّ أَكْثَرَالنّاسِ لایَعْلَمُونَ.روم/30.پذیراباش دین حقى راكه خداوند،آفرینش انسانهارابراساس آن قرارداده است و هیچ تبدیل ودگرگونى درآفرینش خداوندنیست.این است دین پابرجا.ولى اكثرمردم نمى‏ دانند.وحدت رسولان(همه پیامبران ازطرف خداوندیكتامبعوث شده ‏اند.على علیه‏السلام:اگرخدایى جزخداى یگانه بود،بایدازطرف خداى دوم هم پیامبرانى فرستاده مى‏ شد.